11. toukokuuta 2010

Kunnes joet muuttaa suuntaa



Maija Vilkkumaa: Kunnes joet muuttaa suuntaa 
Mä kuuntelen verrattaen vähän musiikkia, mutta kuitenkin useamman tunnin viikossa kun lenkkeillessä iPod on pakko(?) olla korvilla. Mieheni on musiikki-ihminen, siinä missä minä pidän sanoista. Hän voi soittaa biisin kuultuaan sen muutaman kerran, minä taas voin muistaa sanat jo silloin (niistä hänellä ei ole usein aavistustakaan). Maija Vilkkumaa on ehdotonta musiikkia sanoista pitävälle. Hänen sanoituksensa saavat minut hymyilemaan usein rankemmallakin lenkillä. Uusi levy onkin ollut odotettu ja kovasti olen sitä myös kuunnellut. 

Biisien sanoituksia ei vielä löydy mistään verkosta ja kun ostaa levynsä iTunes Storesta ei niitä myöskään saa levyn kansissa mukanaan. Nämä pätkät ovat siis itse poimittuja ja saattava sisältää kuulovirheitä. Sanoitukset koskevat keski-ikäistymistä hienoin sisällöin. Kokonaisuus uupuu tässä, kun saatte lukea vain muutamat kertosäkeistöt, mutta suosittelen tutustumista levyyn.


 Biisi "Dingo ja Yö":
Nyt kun tahtia löy
Dingo ja Yö,
Marlena itkee kun on lapset
ja kauhea työ.
Voi missä mun lauluni soi
ja miks ja kelle?
Huomenna meen,
eteiseen,
otan mun laukut,
häivyn pois
sen huomenna teen.
Oi mis on ne yöt jotka
lentelin naureskellen?
Ja tämä sopii erityisesti Kauimpana kuolemasta
jälkimusiikiksi:

Mistä tietää että on -
oonko
onnellinen vai onneton?
Jos puu kaatuu
niin kuinka on,
onko kenkään viaton?
Mistä tietää että on -
sainks mä tästä muistion?
Miks sä oot niin tunteeton?

6 kommenttia:

  1. Kiva, että teit musiikkiaiheisen postauksen :) Minä kuuntelin musiikkia joskus hyvinkin paljon ja tein jopa sivugraduni erään muusikon faneista, mutta lasten myötä musiikin kuuntelu on jäänyt juuri iPod+lenkki/bussimatka (mulla kestää 30-45 päästä töihin) -asteelle.
    Hauskoja sanoituksia Maija Vilkkumaan uudella levyllä! Luin jostain, että hän on "aikuistunut". Kuuntelin joskus innolla Maijan kolmea ensimmäistä levyä, mutta pari uusinta on jäänyt vähäiselle. Pitäisköhän koekuunnella :)

    VastaaPoista
  2. No kenenkäs faneista sä oot kirjoittanut? Heti alkoi kiinnostaa...

    Superpallo on ihan loistava myöskin, jopa parempi kuin tämä - tai sitten tämä uusin ei ole vielä tullut riittävän tutuksi. Minusta Vilkkumaan biisit ja sanoitukset on semmoisia, että kestävät tosi hyvin kuuntelemista: niistä tuppaa löytymään jatkuvasti jotain uutta.

    VastaaPoista
  3. Tulen kyllä ulos blogikaapista, mutta en omassani ;) Tori Amosin, jonka fanit olivat (ovat) aika yhteisöllisiä myös Suomessa. Kirjoitin useammankin artikkelin entisellä sukunimelläni.
    Totta, että Vilkkumaalla on sana hallussa. Hän on muistaakseni opiskellut suomea yliopistossa.

    VastaaPoista
  4. suamalaisest musiikist en tiä paljo mittää

    VastaaPoista
  5. Maija Vilkkumaa: Suomen yliarvostetuin rock-muusikko. Sori, oli pakko sanoa tuo. ;)


    -Artsi

    VastaaPoista
  6. lumiomena - minulla ei ole mielipidettä Tori Amosista, enkä olisi millään arvannut moista, mielenkiintoista!

    Hannele - on totta et kun asuu ulkomailla, niin suomalaiseta musiikkia ei kuule kyllä mistään.

    Artsi - sanon vaan että ei pidä paikkaansa ;)

    VastaaPoista