2. elokuuta 2010

Claes Andersson: Jokainen sydämeni lyönti


Claes Andersson: Jokainen sydämeni lyönti
Suomi 2009
175 sivua, WSOY

GENRE: Elämänkerta. Muistelmat. Tarinoita. Muistoja. Unia.

LYHYESTI: Aforisimimaiset muistelmat psykiatri, kirjailija, runoilija, jazz-muusikko, kansanedustaja, ministeri, isoisä jne. Anderssonilta.

MIKSI?: Minulla oli muistijälki, että tätä on kehuttu. Olin silti aivan varma, että minua ei voisi vähempää kiinnostaa, mutta voi kuinka mielelläni olinkaan väärässä. Taidan olla rakastunut Claesiin.

FIILIS: Miten osaisin kehua oikeilla sanoilla? Kirja liikutti, nauratti (ääneen), järkytti, innosti, antoi näkökulmia, viilsi. Andersson paljastaa juuri sopivasti, mutta ei mässäile, analysoi sopivan yleismaailmallisesti asettumatta yläpuolelle ja tarkastelee itseään sopivan kriittisesti menemättä säälittäväksi. Tässä on jotakin niin inhimillistä, viisasta ja elämänmakuista, että voisin lukea tämän heti uudelleen.

Minua kaduttaa kaikki nämä vuodet, jotka olen vältellyt politiikkauutisia ja suomenruotsalaisia ja elänyt tietämättä paljoakaan tästä miehestä.

Kirjan rakenne pomppii ja tapahtumat vaihtuvat. Muistiin ei voi luottaa, kuten Andersson itsekin toteaa. Enää ei kuitenkaan tarvitse kasvattaa viiksiä todistaakseen olevansa pätevä mihinkään: eletty elämä ja sanat kertovat kyllin.

"Kyllä minä muistan. Minä unohdin. Muistan, että unohdin."

MUUTA:  Tästä ovat pitäneet myös mm.
INAhdus
Kirjapeto
Mette (, jonka kanssa jaan hillittömän halun lainata Anderssonia)
Kirjavinkit


TÄHDET:
+ + + + +

2 kommenttia:

  1. Olen ollut rakastunut Claesiin niistä yksistä presidentinvaaleista asti, mutta tätä en ole lukenut. Taidan tarttua, kuulosti hyvältä!

    VastaaPoista
  2. varaudu rakastumaan uudelleen - tästä rakkaudesta en aio olla mustasukkainen, Claesista riittää varmasti meille molemmille ;D

    VastaaPoista